Translate

Friday, November 25, 2016

Gnisterviksantologin: Lena Tuvesson

Gnistervik är en fiktiv hamnstad i norra Sverige med ca 30.000 invånare. Gnistervik blev en stad 1841 men har existerat i andra former sedan runt år 1500 och har numera ett sågverk, ett varv och är relativt mångkulturellt.

Mitt första minne
är mina föräldrars tårar.
Jag var sjuk,
någonting med blodet.

Medicinen gjorde mig trött,
jag låg många dagar
i sängen.
Men jag längtade ut.

Jag hade en vän,
den gyllengula valpen
jag döpte till Lou.
Hon var alltid vid min sida.

Vi hade många äventyr
tillsammans,
även om de ibland
bara var mellan sängen och fönstret.

De var stora för mig.

När jag somnade
och fick flytta till sängen
under den vita ängeln
värmde du mig som ett täcke.

Tiden har gått,
hur många dagar vet jag inte.
Ingen besöker mig längre,
men du har tagit din plats vid mina fötter.

No comments:

Post a Comment