Translate

Saturday, February 11, 2017

Asparia

1.

Det var så enkelt att få dem att glömma, dessa obegåvade normaler. Grandraíocht - de utan magi.
   “Du har inte sett något.” Flickans blå, skrämda ögon blev blanka och gick sedan tillbaka till det glada glitter som de hade varit fyllda av några minuter tidigare. Hon krokade sin arm i min och vi gick vidare.
   “Varför stannade vi?”
   “För att du var trött.”
   Hon la en hand på sin panna.
   “Men om vi vilade, varför har jag en sådan hemsk huvudvärk?”
   Jag suckade, jag hade sagt åt henne att hålla sig gömd i buskarna medan jag tog hand om rånarna. Varför hade hon behövt komma fram precis när jag avslutade den sista trollformeln? Det var så irriterande att behöva hitta på lögner för att förklara varför de mådde som de gjorde efteråt.
   “Du kanske behöver vatten.”
   Hon tog flaskan från mitt bälte och svepte den. Nu behövde jag hitta en ren vattenkälla också.
   “Det hjälper inte!” Gnällde hon och hennes underläpp sköt fram. Hon såg ut som om någon hade slagit henne över munnen.
   “Ge det lite tid att verka.” Hovar dundrade bakom oss och jag frös till. Inte igen. När de stannade bakom oss snurrade jag runt och knuffade nästan omkull flickan som höll min arm i samma rörelse. En kort man på en brun häst stod bakom oss, väskan på på hans höft avslöjade att han var en kurir. Jag andades ut, inga fler rånare. I alla fall inte nu.
   “Du råkar inte vara...” han såg ner på ett papper i sin hand. “Ailín Tomás?”
   “Hur vet du vem jag är?” Misstänksamheten kröp över mig igen.
   “Din fars granne hjälpte oss att rita detta.” Han visade fram pappret han hade i sin hand, det var en dåligt ritad bild som skulle kunna föreställa mig. Fast näsan var helt fel, och hakan var lite väl kraftig.
   “Kunde han inte göra det själv?”
   “Din far... han är död.” Han räckte mig ett brev med en nätt handstil som jag inte kände igen.
   “Oh.” En tanke, eller kanske en känsla, flög genom mitt huvud men den var för snabb för att jag kunde identifiera den. Mina tankar drogs till en gråblå sorg, men jag kunde inte vara ledsen - inte över honom. Jag öppnade brevet och blev förvånad över att se min fars handstil på insidan. Bokstäverna var skakiga, men definitivt skrivna av honom.

Kära Ailín,
   Jag vet att detta kanske kommer som en chock då vi inte har pratat på många år, men det finns många saker jag behöver säga dig nu när mitt liv leder mot sitt slut.
   Till att börja med vill jag säga: Jag älskar dig, jag har alltid älskat dig oavsett hur mycket vi bråkade, oavsett hur arg du var - oavsett hur arg jag var. Du är min son, det kommer du alltid att vara. Din mor och jag kommer alltid att stå vid din sida, även om du inte kan se oss.
   Allt jag äger lämnar jag till dig, men om jag känner dig rätt kommer du att göra dig av med den bördan så fort du kan. Och det är okej. Men kan du lova mig en sak, bara en liten sak. I kuvertet ligger det en amulett, den är gjord av en ovanlig sten som heter vaestalite. Den kommer att skydda dig och leda dig dit du behöver gå. Lova mig att du aldrig tappar bort den. Lova mig det, bara det.
   Det finns så mycket mer jag skulle vilja berätta för dig - om din mor, om varför saker blev som de blev, men tyvärr kan inte detta brev inte rymma sådana hemligheter och jag tror tyvärr att detta är sista gången jag kan prata med dig. Men oroa dig inte, allt kommer bli klart för dig när tiden är inne.
   Jag är stolt över dig, min son.
   Din far, Donovan Tomás.

No comments:

Post a Comment