Cylindrar
Läsare är som en motor
- Nyfikenhet
- Problemlösning/Problemlösare
- Harmoni/Konsensus
- Förmåga till inlevelse/identifikation/empati
Sparsam med känslor = läsaren blir delaktig/låter läsaren känna istället för karaktären
Framåtrörelse
Konflikt, motstånd, hinder, fara, hot, tidspress
Press: saker står på spel!
Berättelsens kärna är konflikt!!
Berättelsen börjar med konflikten; läsaren tänker "Hur ska det gå?"
Inre
Konflikt {
Yttre
Konflikt skapar framåtrörelse
En bra bok skapar viljan att fortsätta läsa.
Drama trappas oftast upp med historiens gång
Anslag
Gåta, problem, fråga
|A-|P---|PP1/VP1----------------->
A = Anslag
P = Presentation
PP1 = Plot Point 1
VP = Vändpunkt
4 plot points brukar vara bra till t.ex. filmmanus etc. Ej en regel.
Kvalitativ förändring
Att kliva in i berättelsen på ett sätt och kliva ut på ett annat.
Förändring i karaktären/stämningen.
Från ett tillstånd till ett annat (karaktär)
Utveckling i huvudpersonen.
Protagonist = huvudpersonen, hjälten, problemlösaren
Antagonist = "the bad guy", skurken, problemet
"Show, don't tell!"
Bildspråk, skildra, inte övertydliga ord, liknelser, metaforer, gestalta
__________
Cylinders
Readers are like an engine
- Curiousity
- Probliem solving/Problem solver
- Harmony/Consensus
- Förmåga till inlevelse/identifikation/empati
Conserve the emotions = the reader becomes involved/lets the reader feel instead of the character
Foward movement
Conflict, resistance, obstacle, danger, threat, time
Pressure: things are at stake!
The storys core it conflict!!
The story start with the conflict; the reader thinks "How is it going to go?"
Internal
Conflict {
External
Conflict creates foward movement
A good book creates the will to continue reading
Drama is usually escalates as the history moves foward
Allocation
Mystery, problem, question
|A-|P---|PP1/TP1----------------->
A = Allocation
P = Presentation
PP1 = Plot Point 1
TP = Turning Point 1
4 plot points is usually good for, for example, movie scripts, etc. Not a rule.
Quality change
To step into the story in one state and step out in another
Change in the character/atmosphere
From one state to another (character)
Growth in the main character
Protagonist = main character, hero, problemsolver
Antagonist = the bad guy, the villain, the problem
"Show, don't tell!"
Imagery, depict, no too descriptive words, parable, metafors
No comments:
Post a Comment