Translate

Friday, February 10, 2017

Chapbook

Tankar och känslor
som påminner om
kärlek




Inte den som brukar säga
vad jag tänker,
känner -


bara med dig.





världen snurrar
       jag har svårt att andas
              ändå har det aldrig varit så lätt
                     jag är inte trött
                             trots att jag inte sover





Tassar,
mjuk päls.
Varma ögon,
en blöt nos.
Lojalitet.





Min klippa.
Den jag alltid ringer
när jag inte orkar mer.
Om du faller
faller också jag.
Låt mig hålla dig uppe,
nu är det min tur att vara stark,
för oss.





Så mycket jag vill säga,
men vet inte hur.
Rodnar, stammar,
har satt orden i halsen.





Varför är du så bra,
men inte jag?





      Du håller mig i handen,
  leder mig på livets gropiga väg.
    Hjälper         mig         upp när jag faller.
 Ä r vinden                    under mina vingar.
 Viker undan                 de grenar du kan
       från mitt           ansikte
                utan   tanke
      på att de repar dig istället.





Kan inte skaka känslan
att jag står ensam kvar
i ett hav av främlingar.





Jag har aldrig varit förälskad,
tror jag.
Men jag har älskat,
gränslöst.





Aldrig dig,
alltid dig.





Är sömnlös,
trots att jag borde sova.
Glädje, hopp förväntan,
men även rädsla.





Grönt hår,
klarblå ögon.
Kan detta också vara kärlek?
Även om jag inte är kär?





Ligger vaken,
igen.
Rusande tankar,
snurrar, virvlar,
kan inte sluta.
Rädsla.
En smärtsam knut
i mellangärdet.
Vill inte förlora dig också,
inte dig.





Värme
Kyla
Lätt bris
Glittrande yta



Kyla
Regn
Åska
Splittrad insida



En gång till.





Jag har slut på ord, men inte när jag pratar med dig.





Mörkret sväljer mig hel.





Vad som en gång var
är inte längre





Vad som kunde ha varit
fick aldrig chans att vara





     Vad betyder det att älska?
Jag älskar         min         familj,
       mina                   vänner likaså.
  Är inte det               kärlek med?
     Eller räknas         bara känslan
            när man   gillar någon
      på det där speciella sättet?

No comments:

Post a Comment